The Earphone Heads: The Start of Something Good!

door Henry van den Berg op maandag 18 april 2011 om 15:03 · via Hyves & Facebook!

Wijchen – We gaan terug naar het begin in 2009. Het begon allemaal op de dag dat ik Sam tegenkwam op een verjaardag van een vriendin. We raakten aan de praat en via de sociale media hielden we contact. Langzaam werd mij duidelijk dat naast Sam er nog een aantal heren waren die het talent hadden om een topband te worden. Niemand had mij toen der tijd kunnen vertellen dat binnen een jaar of twee ik de band nog steeds volg. Na de jaren die ik met Moke en ook met Voicst had meegemaakt was ik echt in de overtuiging dat deze jongens er zouden komen.

 

Zonder er bij na te denken begon ik de band te promoten. Je moet als beginnend bandje het hiervan hebben. Aan promotie en video’s kan je wel zien dat ik inmiddels erg trots ben en het niet zo heel verassend vond dat de jongens afgelopen week in Doornroosje stonden!

In 2010 begon het dan allemaal. Ondanks mijn drukke schema van werk en sociale contacten maakte ik tijd voor de jongens. Daardoor ben ik onwijs trots op deze jongens. Ik heb ze in iets meer dan een jaar zien groeien en dat bleek de afgelopen week dubbel en dwars.

Op 27 februari 2010 traden de jongens dan op in Muziekcafé Allicht, het leuke ervan is dat de oom van een vriend van mij daar nu net de eigenaar van is. Mooi, ik nam hem mee. Je moet natuurlijk ook mensen meenemen om zo de fanbase te laten groeien. Samen met Final Four zag ik de jongens dan voor het eerste spelen. Direct enthousiast, maakte ik mijn eerste beelden van de jongens.

Door mijn drukke schema kon ik niet alles zien daarna. Wel ondernam ik diverse promo activiteiten door o.a. filmpjes en blogs. Op 26 september 2010 was het zover in Trianon, samen met Audio Outrage traden de jongens op. The Earphone Heads zijn vier vrienden die dezelfde passie voor muziek hebben. Momenteel werkt de band aan hun eerste EP die hun mysterieuze maar indrukwekkende muziekstijl de wereld in moet slingeren. Met dese EP is de band van plan om in de voetsporen te treden van Nijmeegse bands als “De Staat” en “Go Back To The Zoo”.

In Trianon Nijmegen was het zondag 27 september zover weer een optreden. Een heerlijk sfeertje en gezelligheid met deze vier jongens. Sam Cuppen (Vocals/Guitar), Gijs Driessenaar(Backup Vocals/Guitar), Joost de Locht (backup Vocals/Bass), Niels de Locht (Drums). Op 15 oktober en 7 november spelen ze weer in Nijmegen. Bekijk mijn agenda

Op 15 oktober in NRDGRND met Second7 en was de cd “Live with the Fox” een feit. Afgelopen vrijdag speelde The Earphone Heads in NDRGRND. Een lekker optreden in Nijmegen. Zoals ik die avond al vertelde aan Sam, misschien wat minder sfeer dan in Trianon, maar het klonk wel weer super. Een lekker uurtje genieten van o.a. Devil’s Thorn en One Kiss Can Kill This Town. Overigens dit keer ook weer wat nieuwe filmpjes dit keer met beter licht, zo zie je de heren genieten van dit optreden in NDRGRND. Ook ik heb weer zeer genoten van dit optreden!

De cd is echt grijs geworden en heb inmiddels een tweede exemplaar. Daarna is het zover stemmen voor de Effenaar in Eindhoven, dat is gelukt. Ze mochten er spelen, jammer genoeg had ik mijn eigen verjaardagsfeestje en kon niet aanwezig zijn deze avond.

Daarna mocht ik op 24 maart 2011 weer een optreden bezoeken en filmen. Inmiddels nam ik een 2e vriend mee die toch wel nieuwsgierig was geworden. In Villa van Schaeck in Nijmegen tijdens een avond Karpe Rockt’em. Erg gezellig met bier voor een euro en een peukje roken.

Op 8 april tijdens de SSGN bandjesavond was ik dan weer aanwezig. Spontaan samen met 2 vrienden besloten om ook deze avond de jongens te bezoeken. 10 gloednieuwe opnames gemaakt. Inmiddels groeit het een aantal video’s van de jongens. Een mooie avond, waarin je ziet dat de jongens voor de kleine zalen klaar zijn. Doornroosje staat de week erna op het programma.

Op donderdag 14 april was het dan zover. Ze stonden in Doornroosje Nijmegen. Hoe trots we allemaal waren. De jongens hebben hier kei hard voor gewerkt. De dag dat de EP uitkwam Backseat Scandals! Trots! Ja! Trots omdat het optreden gewoon super liep. Trots stond je daar dan in het publiek. Na bijna 2 jaar knallen en rocken de jongens op het podium.

Bij de eerste klanken gaat er een gevoel door je heen dat niet te beschrijven is. Alles klopt. Doornroosje is een heerlijke plek om aanwezig te zijn en als je dan The Earphone Heads mag zien. 5 vette opnames gemaakt en natuurlijk de EP gekocht. De mooie recensie op http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/44654720 was natuurlijk top. Trotse ouders, trotse jongens en natuurlijk trots publiek.

Inmiddels stemmen we iedere dag op elk mogelijke manier op http://frameoffame.nl/40/The_Earphone_Heads/ op deze manier hoop ik dat de jongens aankomende 4daagsefeesten in Nijmegen aan heel veel mensen te laten zien hoe geweldig deze jongens zijn.

Ik hoop met recht dat ik over enkele jaren deel uit mag maken van de fanbase maar ook nog de video’s mag tonen aan Nederland en wie weet daar buiten. Aan de promotie en enthousiasme zal het niet liggen.

Trots zeker weten: En de waardering blijkt van de jongens, een vermelding in de EP!

Meer lezen: https://www.facebook.com/pg/EPHFans/notes/?ref=page_internal

 

Op 4 februari 2013 maakte de band bekend te stoppen met The Earphone Heads. Namens de Fanpage ontzettend bedankt voor de mooie jaren en heel veel succes in de toekomst. Henry.

The band that has it’s roots in Nijmegen, the Netherlands, was formed back in December 2009, by frontman Sam Cuppen, lead guitarist Gijs Driesenaar, bassplayer Joost de Locht and drummer Niels de Locht. The four boys from Nijmegen are known for their dynamic and energetic sound. Exciting riffs, a full sound and catchy lyrics – brought forth in multivocal singing – make sure the audience gets a playful interaction combined with an exciting listening experience. It was november 2009 when I met Sam at a party. We talked a little bit about the band he’s playing in. It was March 2010 when I met Gijs, Joost and Niels with Sam @ Muziekcafé Allicht – Nijmegen for the first time. After 2 years i’ve started this faniste on march 2012. I hope you enjoy it.

 

The Official Earphone Heads Fanpage went 2 the following gigs:

 

 1. 27-02-2010 Muziekcafe Allicht Nijmegen with Final Four
 2. 05-06-2010 Muziekcafe Allicht Nijmegen Live with the Fox live-opnamens
 3. 26-09-2010 Trianon Nijmegen with Audio Outrage
 4. 15-10-2010 NRDRND Nijmegen with Second7
 5. 28-01-2011 Muziekcafe Allicht Nijmegen
 6. 24-03-2011 Villa van Schaeck Nijmegen Karpe Rockt’em
 7. 14-04-2011 Doornroosje Nijmegen with MakeBelieve and Make it Count
 8. 08-07-2011 de-Affaire Nijmegen Summer Festival
 9. 20-01-2012 Willemeen Arnhem with Final Four (Afscheid Caro)
 10. 18-02-2012 JC Staddijk Nijmegen Dutchscene Tour
 11. 02-03-2012 Paard van Troje Den Haag Dutchscene Tour
 12. 09-03-2012 Willemeen Arnhem Dutchscene Tour
 13. 10-03-2012 OJC Maddogs Groesbeek Rock2DaBone
 14. 16-03-2012 013 Tilburg Dutchscene Tour
 15. 22-03-2012 Stairway Utrecht Dutchscene Tour
 16. 19-04-2012 Merleyn Nijmegen De Roos van Nijmegen
 17. 29-04-2012 De Wasserette Breda with The Low Tide
 18. 03-06-2012 Boulevard 2012 Arnhem-Zuid
23-06-2012 JC Staddijk Nijmegen Sam & Niels: The White Locks
 19. 13-10-2012 Kapelsessies Nijmegen
 20. 01-11-2012 Popcultuur Wageningen Club 3 voor 12: with Liquid Snow
 21. 03-11-2012 Luxor Live Arnhem Club 3 voor 12: with Claus
 22. 14-12-2012 Trianon Nijmegen

 

 

