De laatste week is aangebroken! Je hebt nog tot en met vrijdag aanstaande (27-01-2017) om je in te schrijven voor De Roos van Nijmegen. Ga snel naar www.roosvannijmegen.nl en mis deze kans niet!

Doe je mee en win de Roos van Nijmegen! Vele malen was FTM TOP Music Entertainment erbij.

Bekijk hier de videobeelden die gemaakt zijn door FTM Top Music. 

 

De Roos van Nijmegen is een talentenjacht die wordt georganiseerd door Poppodium Doornroosje. De Roos van Nijmegen is bestemd voor bands en acts met een eigen repertoire, uit elk denkbaar muziekgenre, die graag een volgende stap willen maken. De Roos van Nijmegen bestaat uit een demoselectie, drie voorrondes in Poppodium Merleyn en een finale in Doornroosje.

Inschrijven kan hier: http://www.roosvannijmegen.nl/inschrijven

Geschiedenis

De Roos van Nijmegen werd in 1986 opgestart door verschillende partijen uit Nijmegen. De organisatie bestond onder andere uit Staddijk 042, Merleyn (voormalig HBO-soos), Diogenes en Doornroosje. Via 10 voorrondes met elk 3 bands werd er gestreden om de finaleplekken, die werden toegewezen door een jury.

Sinds die tijd is er een hoop veranderd. Zo zijn het aantal voorrondes omlaag gebracht en zijn er heel wat wisselingen in de organisatie doorgevoerd. Sinds 2011 is de Roos van Nijmegen een project van Poppodium Merleyn en Doornroosje. Via 3 voorrondes strijden 9 bands om een plek in de finale, die traditiegetrouw plaatsvindt op Hemelvaartsdag. In eerste instantie werd door een professionele jury bepaald welke act uiteindelijk met de hoofdprijs naar huis ging. Om het publiek echter meer invloed te geven op de uitslag van de Roos van Nijmegen werd in 2005 een wildcard in het leven geroepen. Via deze wildcard kunnen acts in de voorrondes door het publiek naar de finale worden gestemd, ongeacht het juryoordeel. De publiekparticipatie wordt in 2012 uitgebreid met een stemsysteem op de website, waarmee acts door hun achterban naar de voorrondes kunnen worden gestemd.

Veel Nijmeegse bands hebben zichzelf in de kijker gespeeld door deel te nemen aan de Roos van Nijmegen. Zo wonnen The Kevin Costners in de twee jaar na hun overwinning van de Roos van Nijmegen, de Grote Prijs van Nederland en tekende de band een contract bij het label Excelsior. Winnaar van 2002, Piepschuim, trok volle zalen met hun theatertour en Roos van Nijmegen-winnaars The Cohens (2008), Bandito (2009) en Kayser Karel (2011) schopten het zelfs tot de Sena POPnl Awards. En wat te denken van De Staat! De band eindigde in 2006 als tweede bij de Roos van Nijmegen en behoort nu tot de grootste bands van Nederland.

Winnaars door de jaren heen

 

Prijzenpakket

Als winnaar van de Roos van Nijmegen 2017 ontvang je een reeks prijzen, die jouw band of act een springende start in je muzikale carrière zal geven, namelijk:

– Drie dagen studiotijd bij BigMouth Music t.b.v. een demo- of singleproductie, dit is inclusief een halve dag voorbereiding/begeleiding voortraject.
– Mastering van deze opnames bij Gold Soundz Mastering.

– Distributiedeal van een debuut EP bij Kroese Records

– Meerdere optredens

De tweede prijs bestaat uit een waardebon van Stockenhof Muziek ter waarde van €200,-.

De publieksprijs, een professionele fotoshoot van TakeTwo Communication, wordt uitgedeeld aan de act met de meeste publieksstemmen.

De band die in de stemperiode voorafgaand aan de voorrondes het meeste publieksstemmen binnenhaalt, wint naast een plaats in de voorrondes van de Roos van Nijmegen ook muzikale bandcoaching ter waarde van €250 van De Lindenberg Pop & Rock.

        

Links: Easy Trigger (winnaar 2010), rechts: Kayser Karel (winnaar 2011)
Fotografie: Take Two Communication

 

Selectieprocedure

Demoselectie
De demoselectie wordt uigevoerd door een professionele jury. De acts worden geselecteerd op basis van het door hen ingezonden materiaal. Voor elke voorronde worden in totaal drie acts geselecteerd, uit deze twaalf acts zullen er uiteindelijk vier de finale bereiken. Naast de selectie door de jury, kunnen acts door middel van het stemsysteem op de website van de Roos van Nijmegen door hun achterban geselecteerd worden voor de voorrondes. Acts moeten een minimaal aantal van vijftig stemmen behalen om hiervoor in aanmerking te komen. De twee acts met de meeste publiekstemmen worden automatisch geselecteerd voor de voorrondes, ongeacht het juryoordeel.

Voorrondes
De prestaties van de acts die deelnemen aan de voorrondes worden beoordeeld door een vakjury. Zij beslissen welke acts doorgaan naar de finale. Hiernaast is er 1 wildcard voor de act met de meeste publieksstemmen, die op de avonden van de voorrondes worden toegekend aan de act. Wanneer de publiekstemmen en het juryoordeel overeenkomen, gaat de volgend geselecteerde van de jury door naar de finale. (zie ook ‘kaartverkoop’).

Finale
Ook de optredens in de finale worden beoordeeld door een vakjury. Deze beslist wie de Roos van Nijmegen wint. Hiernaast is er een publieksprijs voor de act met de meeste publiekstemmen, hierbij gaat het om de stemmen die op de avond van de finale worden toegekend aan de act.

Om de kwaliteit van de muziek en de eerlijkheid binnen de Roos van Nijmegen te kunnen waarborgen, worden de finalisten van de Roos van Nijmegen pas bekend gemaakt nadat alle voorrondes hebben plaatsgevonden. Dit zou kunnen betekenen dat er van een voorronde geen enkele act doorgaat naar de finale en er tijdens een andere voorronde meerdere acts de finale bereiken.

Over de beslissingen van de jury kan niet worden gecorrespondeerd.

Advertenties